Myseľ je schopná vytvoriť alebo zosilniť fyzickú bolesť. Znalosť a prijatie tohto faktu môže byť riešením vášho utrpenia.

Ľudské telo je skutočne fascinujúce. Neexistuje hádam nič známejšieho a zároveň záhadnejšieho než ľudské telo. Je to neuveriteľne komplikovaná štruktúra, ktorú riadi mozog a centrálny nervový systém. A častokrát je to práve myseľ a mozog (nie telo), ktoré sú zodpovedné za fyzickú bolesť, ktorou teraz trpíte. Vaše negatívne emócie, ako napríklad smútok, hnev, strach, úzkosť a panika, spúšťajú vo vašom mozgu reálne zmeny. Následkom toho uvádza váš mozog do pohybu zmeny v prepojení tela a mysle, ktoré spôsobujú vysielanie nervových signálov bolesti, alebo neprimerane zosilňujú už existujúcu bolesť. Na to, aby ste sa svojej chronickej bolesti zbavili je preto potrebné hlbšie pochopenie toho, prečo váš mozog vytvára bolesť a ako sa podieľa na jej udržiavaní. Uvedomenie si toho, že sme emocionálne bytosti a pochopenie, že naše emócie môžu spôsobiť alebo zosilniť našu fyzickú bolesť sú absolútnym základom TMS terapie.

Majte otvorenú myseľ

Najväčšou prekážkou pri začatí TMS terapie je pre mnohých ľudí dilema o tom, či práca s emóciami a mozgom je alebo nie je schopná odstrániť fyzické symptómy. Napriek tomu, že je tento koncept pre vás absolútne nový a ťažko uveriteľný vás žiadam, aby ste na chvíľku otvorili svoju myseľ a boli ochotní dozvedieť sa viac o inom spôsobe liečenia bolesti než na aký ste zvyknutí. TMS prístup, ktorý zahŕňa myseľ a mozog, sa diametrálne odlišuje od klasického lekárskeho prístupu ktorý sa zameriava skôr na úľavu od symptómov, než na odstránenie ich základnej príčiny. Zhromažďovanie informácií o TMS je preto jedným z najdôležitejších aspektov liečby. Dr. Sarno kládol veľký dôraz na každodenné čítanie o TMS po dobu minimálne 30 dní, znova a znova, až kým sa potrebné informácie úplne zakotvia v mozgu.

Čo je TMS?

TMS je skratka pre „Tension Myoneural Syndrome“, ktorý v 70. rokoch zaviedol Dr. John Sarno. Dr. Sarno bol špecialistom na rehabilitačnú medicínu a priekopníkom hnutia „Mind-Body Medicine“ – medicíny „mysle a tela“. Dr. Sarno veril, že drvivá väčšina chronických bolestí chrbta je spôsobená potlačeným stresom a vďaka tomuto konceptu bol v lekárskej komunite svojho času veľkým tŕňom v oku. Napriek tomu že Dr. Sarno nehral podľa zabehaných vedeckých pravidiel, podarilo sa mu zotrvať. Inšpiroval a stále inšpiruje tisíce ľudí po celom svete. Napísal jednu z najpredávanejších kníh „Liečba bolesti chrbta“, bol hosťom populárneho amerického programu 20/20 a bol o ňom natočený dokumentárny film „All the Rage: Saved by Sarno“.

Potlačené emócie

Celý život sme sa učili, alebo nás učili potláčať, zanedbávať, ignorovať či odmietať svoje negatívne emócie, traumatické skúsenosti, stres, úzkosť a hnev. Sarno veril, že mozog sa snaží odvrátiť našu pozornosť od týchto nepríjemných pocitov a emócií tým, že fixuje našu myseľ na niečo iné – zvyčajne "overenú" fyzickú bolesť. Tu však treba zdôrazniť, že Dr. Sarno v žiadnom prípade nehovoril, že chronická bolesť je len v našej mysli. Je rovnako skutočná ako bolesť spôsobená zranením, len je vytvorená mozgom a projektovaná na telo.

Nervový systém, náš ochranca

V TMS ide o jednoduchú, napriek tomu však fascinujúcu vedu o mozgu. Bolesť totiž VŽDY vytvára náš mozog. Prečo to robí? Odpoveď je jednoduchá: pre našu ochranu. Predstavte si, že ste si počas túry v lese vytkli členok. Vytvorením bolesti členku vám telo hovorí, aby ste sa zastavili a nepokračovali v túre. Dáva vám signál, aby ste si dopriali čas na regeneráciu a nejaký čas členok nezaťažovali. Bez bolesti by ste si totiž ani len nevšimli, že ste si ho vytkli. Pokračovali by ste v túre a s najväčšou pravdepodobnosťou by ste sa zranili ešte viac. Jednoducho povedané, bolesť je spôsob, akým náš mozog na nás kričí: „nebezpečenstvo“!

Náš mozog nie je dokonalý

Predstavte si svoj mozog ako nejaký super počítač, ktorý je s vašim telom prepojený sieťou káblov cez váš nervový systém. Tento super počítač má svoj vlastný zabudovaný ochranný softvér, ktorý slúži ako váš osobný strážca pred rôznymi hrozbami a nebezpečenstvami. Keď tento softvér zacíti hrozbu, spustí fyzickú poplachovú reakciu „útok alebo únik“ (z angl. Fight or Flight Response) a vaše telo sa dostane do stavu pohotovosti. Táto reakcia vám doslova umožňuje zutekať, alebo zabojovať na život a na smrť. Často sa napríklad stáva, že pri ranách utŕžených v boji mozog spustí bolesť až vtedy, keď sa zranený dostane do bezpečia.

Náš mozog však nie je dokonalý. Napriek miliónov rokov evolúcie a rozvoja rôznych signálov ktoré nás majú ochraňovať, náš mozog nikdy nevyvinul systém, ktorý by dokázal dokonale rozlíšiť rôzne druhy nebezpečenstva. To znamená, že niekedy sa môžu signály bolesti aktivovať omylom. Vhodným príkladom je napríklad tzv. "fantómová bolesť", kedy je bolesť cítiť v chýbajúcej časti tela (po amputácii). Pri TMS zase náš mozog nie je schopný rozlíšiť fyzickú hrozbu od psychologickej a poplašný systém sa spúšťa rovnakým spôsobom ako počas život ohrozujúcej situácie.

Možno stále nechápete čo má toto celé spoločné s chronickou bolesťou. Bolesť je len jedným z viacerých signálov nebezpečenstva. Správne by sme ju mali cítiť len vtedy keď sa poraníme, aby sa zabránilo ďalšiemu poškodeniu tkaniva. Únava nám zase signalizuje aby sme si oddýchli a zregenerovali sa, hlad aby sme dali telu potrebné živiny, smäd aby sme telo hydratovali a pocit úzkosti aby sme si v život ohrozujúcich situáciách rýchlejšie utekali, alebo tvrdšie zabojovali. Niekedy sa však naše signály aktivujú omylom a my cítime pocity úzkosti aj keď sme fyzicky v bezpečí, alebo cítime bolesť aj keď nie je prítomné žiadne poškodenie tkaniva.

Poplachová reakcia „útok alebo únik“

Keď je náš mozog v dlhodobom stave pohotovosti, interpretuje bežné stresory ako život ohrozujúcich predátorov, zacyklí sa v napätí a strachu a nepretržite vylučuje stresové hormóny. Ak budeme i naďalej potláčať nepríjemné pocity alebo bolestivé spomienky, náš mozog nám vytvorí nejakú inú bolesť na ktorú sa môžeme sústrediť, ako napríklad bolesti chrbta. Takže to, čo by nám malo slúžiť ako ochranná rekcia na prežitie, sa stalo príčinou nášho fyzického utrpenia. Mám však pre vás dobrú správu: chronická bolesť nemusí byť celoživotné utrpenie! Počas TMS koučingu sa naučíte ako čeliť svojmu strachu, ako prekonať psychologické bariéry a ako deaktivovať chybné signály nebezpečenstva. Inými slovami, naučíte sa dať svojmu mozgu to, čo potrebuje najviac: pocit bezpečia.

Kliknite sem pre pokračovanie do ďalšej sekcie 👉 Vnímanie emócií